Annyunghaseyo! - Reisverslag uit Suwon, Zuid-Korea van Paul Compen - WaarBenJij.nu Annyunghaseyo! - Reisverslag uit Suwon, Zuid-Korea van Paul Compen - WaarBenJij.nu

Annyunghaseyo!

Door: Paul Compen

Blijf op de hoogte en volg Paul

06 Augustus 2006 | Zuid-Korea, Suwon

Annyunghaseyo! (Hallo in het Koreaans).

Het is al een tijdje geleden sinds mijn laatste update, vandaar dat ik nu maar even tijd heb vrij gemaakt om wat te schrijven. Daaruit kan inderdaad geconcludeerd worden dat ik het enorm druk heb met de studie hier.
Zo heb ik de laatste dagen alleen maar doorgebracht in computerlokaal, schrijvende aan mijn paper. Het is nu eindelijk af en ik heb er een goed gevoel over! Het weer is de afgelopen maand echt super slecht geweest. Er is hier zo gigantisch veel regen gevallen. Onvoorstelbaar. Dit soort weer is hier nog nooit geweest. Zo zijn er in Noord-Korea 10.000 doden gevallen door de zware regenval. Gelukkig is het regenseizoen nu eindelijk over. Het weer is nu super super heet. Maar dat is beter dan regen. Heb ik ook nog een beetje kans om bruin te worden ;). Dan kan ik over een paar weken misschien aan de Nederlanders tippen.
Hieronder zal ik een kort overzicht van mijn bezigheden vande afgelopen weken schrijven.

LG-managers & Samsung
Twee weken geleden zijn we met de ‘business and management-class’ naar de LG-acadamy geweest. Daar hadden we de hele dag een meeting met LG-managers. Zo konden wij wat over de Koreaanse manier van managen leren en zij hun Engelse talenkennis verbeteren. Dat was een interessante dag, vooral omdat je in westerse landen waarschijnlijk geen hele dag met managers kunt doorbrengen.
Gisteren zijn we naar het hoofdkantoor van Samsung geweest voor een rondleiding.

Gedemilitariseerde zone met Noord-Korea
Vorig weekend hebben we een bezoek aan de DMZ gebracht. Dat is de gedimilitariseerde zone tussen Noord- en Zuid-Korea. Het is de zwaarst bewaakte zone ter wereld. Tevens het grootse mijnenveld ter wereld. We hebben de uitzichtpost op Noord-Korea bezocht. Dat was zwaar bewaakt en we mochten ook geen foto’s maken. Het is erg raar om te beseffen dat Noord-Korea het meest aparte land ter wereld is. Zo is het stalinitische land een van de armste landen te wereld. 25% van de bestedingen gaat naar militaite doeleinden. Mannelijke Noord-Koreanen zijn verplicht om 15 jaar in het leger te zitten. Radio en TV (maar 2 zenders) zijn enkel door de overhead uitegevoerd en enkel propagandistisch. Het is echt interessant om meer over Noord-Korea te weten te komen! Dus Googelen maar ;).
Verder hebben we een tunnel bezocht, die Noord-Korea 20 jaar geleden onder de DMZ gegraven heeft om zo Zuid-Korea aan te vallen.
Als laatste hebben we een treinstation bezocht dat gemaakt is voor na de reunificatie. Een bezoek aan het station was heel apart. Zo is he teen supermodern treinstation, er rijden alleen geen treinen. Er zaten zelfs mensen achter het loket…

Korail
Vrijdag hebben we een bezoek gebracht aan de Koreaanse spoorwegen. Dat was interessant om mee te maken. Vorig jaar hebben de ze Koreaanse ‘TGV’ in gebruik genomen. Wij hebben vandaag een rondleiding door het (hypermoderne) regelcentrum. Ook hadden we een meeting met het management. Dat was ook leuk. Zo konden wij wat over onze spoorwegen vertellen. Blijkbaar hoort de NS tot de landen met de meeste punctualiteit... ik kan het me haast niet voorstellen.

Uitgaan
In de weekenden ben ik een paar keer uitgeweest. Dat was een hele cultuurshock. Zo heb je in de discotheken veel zithoekjes en vooraan is een dansvloer met de DJ. De mensen houden zich strict aan de regels. Zo geeft de DJ aan wanneer je kunt gaan dansen en je weer op je plaats moet gaan zitten. De Koreanen danssen bijna allemaal synchroom.. elk liedje heeft z’n eigen danspasjes... Ik heb geprobeerd mee te dansen, tsja... helaas ;). Wanneer een jongen een meisjen wilt versieren geeft hij een teken aan een van de obers. De jongen wijst het desbetreffende meisje aan en de ober gaat haar halen. Hij neemt het meisje bij de hand en leidt haar naar de jongens. Haha, ja dat is weer eens wat anders dan het geschuur in Nederland ;).
Verder is het de cultuur om een grote fruitschaal op je tafel te hebben. Het enige nadeel is dat die schalen echt super duur zijn (van 50 tot 250 euro). Bier kost 10 euro per pilsje. Ja voor degenen die dachten dat Korea een arm land was.. desilussie. Gelukkig lukte het om flink te onderhandelen met de obers. Zo kregen we geen fruitschaal en hoefden we ’maar’ 5 euro voor een biertje te betalen.
Gisteren zijn we in Seoul uitgeweest. Omdat er ‘s nachts geen metro’s rijden zijn we naar de Gimgilbang (sauna) geweest en hebben daar de nacht doorgebracht. Dat doen trouwens erg veel Koreanen. Het is goedkoper dan een hotel. Het is een beetje een raar idée... iedereen dezelde kleren aan en op de grond slapen.

Verder loopt alles prima. Zoals ik al vertelde: super druk met de studie. Ook heb ik weer zin om naar huis te gaan. Westers eten zal me goed doen. Ook een normaal bed zou erg lekker zijn. Het slapen op die houten plank ben ik nu wel beu ;).

Volgende week ga ik met Roy en Ellen naar China. Na een boottocht van 25 uur en 2 uur treinen zullen we aankomen in Beijing! Dan hebben we echt vakantie!
Owja, het weer is eindelijk super super goed! Heeeeeel veel zon maar wel super super heet. Het is hier erg vochtig en met temperaturen van rond de 35 graden is dat toch wel erg heet.

Groetjes Paul

  • 06 Augustus 2006 - 16:40

    Martin:

    zoals ik al zei, ik ben nog steeds jaloers.
    vergeet niet een geschenk mee te nemen voor me.

    ;-)

    martin

  • 06 Augustus 2006 - 20:32

    Jeroen:

    He die Paulus! Gaaf man, al die verhalen. Ook leuk dat je ons lekker een beetje achtergrond info geeft over bijv Noord-Korea. Guus "de God" had dus toch het goede land uitgekozen! Hopelijk heb je de ober alleen hoeven te gebruiken voor de drankjes ;). Succes met het bruinbakken en met de planken slaapplaats en niet te vergeten met de studie. Adios Jeroen

  • 07 Augustus 2006 - 08:50

    Ingrid:

    He Paul jongen!

    Inderdaad erg interessant, die achtergrond informatie! En wat een verschil in die discotheek.Klinkt zo onschuldig, Zou ik wel bij willen zijn! Succes met alles en tot snel. Oja, heb gister met Wiet ook een cultureel hoogstandje gehad: de trekkertocht in Boekel, haha!

    Adios amigo,

    Ingrid


  • 07 Augustus 2006 - 18:01

    Ellen:

    Nou Paul, het klinkt leuk die verhalen van jou! geniet er nog maar van want het einde komt steeds dichterbij. Heel veel plezier in China. Laat me maar weten hoe het was dan kan ik me vast voorbereiden op mijn trip naar Shanghai.

    Spreek je nog!

    Liefs Ellen

  • 07 Augustus 2006 - 20:29

    Wieteke:

    Oh jeej, ik zie het al gebeuren hier dat je een meisje wilt versieren en dat aan de ober meldt die haar dan voor je gaat halen. Ha ha! Maar die temperaturen van 35 graden.. ja das inderdaad heet, zelfs ik als Hollander in Holland, kan daar over meepraten. Maar veel plezier in Chiiiinaaaa en succes met je gestudeer en het lastige slapen.
    Groetjes!!

  • 09 Augustus 2006 - 19:19

    Gadiza & Anika:

    Hey Paul, als je in Beijing bent ga maar op zoek naar n vriend van ons :), hij komt eraan met z'n oldtimer (nr. 35, trouwens heet hij marcus) en doe de groeten van ons...het verhaal daarachter krijg je dan later te horen ;)...heel veel plezier en tot snel, liefs!
    je huisgenootjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Suwon

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 Augustus 2006

Ni hao!

06 Augustus 2006

Annyunghaseyo!

20 Juli 2006

Symposium en modderfestival

11 Juli 2006

Niet geraakt!

04 Juli 2006

update
Paul

Actief sinds 24 Juni 2006
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 36254

Voorgaande reizen:

26 Juni 2006 - 22 Augustus 2006

Mijn eerste reis

17 Mei 2010 - 30 November -0001

Fietstrip

Landen bezocht: