Ni hao! - Reisverslag uit Beijing, China van Paul Compen - WaarBenJij.nu Ni hao! - Reisverslag uit Beijing, China van Paul Compen - WaarBenJij.nu

Ni hao!

Door: Paul Compen

Blijf op de hoogte en volg Paul

20 Augustus 2006 | China, Beijing

Ni hao! (Hallo in het Chinees)!

De een-na-laatse dag nog even een update vanuit Zuid-Korea. Er is de afgelopen tijd heel wat gebeurd. Zo is vorige week de Summerschool (helaas) al ten einde gelopen. Na de laatste examens hadden we vrijdag de 'gradation' Na 2 maanden intensief met elkaar te hebben samengeleefd/gestudeerd was het toch wel moeilijk om afscheid te nemen. Vooral omdat je weet dat je de meeste mensen nooit meer gaat zien. Met 60 mensen uit 16 verschillende landen was het een erg leuke groep en leuk om zo veel verschillende culturen samen te zien.
Na de graduation zijn Roy, Elen en ik meteen vetrokken naar de ferry richting China. De boottocht was erg mooi. Deze duurde maarliefst 27 uur, maar de tijd vloog vooorbij. 'S ochtends zijn we vroeg opgestaan om de zonsopgang mee te maken. Het loonde absoluut de moeite om de zon uit de West-zee te zien verrijzen!
Eenmaal aangekomen aan de Chinese haven hebben we een taxi genomen. Nog nooit heb ik zo veel genoten van een autorit! Ik heb m{n ogen uitgekeken! Waar in Nederland er al een krantenbericht gewijd zou worden aan het feit dat er iemand over de snelweg zou fietsen, is het in China de normaalste zaak van de wereld. Nou ja, in Nederand zou het SBS-shownieuws camerateam al paraat staan wanneer de kat van tante Miep haar poorje gebroken heeft. Over de taxirit: Overal fietsen mensen tussendoor zelfs in de verkeerde richting. Het zag er allemaal levensgevaarlijk uit. Maar alles ging goed. De regel is wie het eerst komt, heeft voorrang. Lekker makkelijk dus;}. Het mooiste was nog de man die we zagen, hij zat in de middenberm van de snelweg rustig op een paaltje een boek te lezen. Ook speelde mensen spelletjes langs de weg. Kortom een grote belevenis!
Vooraf hadden we een jeugdherberg in Beijing (Peking) geboekt. Deze bevond zich dicht bij het Tiananmensquare (grootste plein ter wereld). De prima jeugdherberg lag in een zogenoemde {Huton. Dat is een oude traditionele wijk. De mensen zijn niet bepaald rijk, maar leven wel erg harmonieus samen. Meteen vielen de grote verschillen tussen de Koreanen en de Chinezen op. Waar in Korea alles draait om werken, werken, werken, leven de Chinezen veel meer. Ze spelen rustig een spelletje samen en genieten van het leven. Net als de Koreanen zijn de Chinezen super vriendelijk. Nog meer dan in Korea waren we een attractie. Dat was vooral het geval toen we een fiets gehuurd hadden en over het Tianenmensquare fietsten. Iedereen keek ons aan. Ook werden we regelmatig gevraagd om samen op de foto te gaan met enkele Chinezen. Ontelbare keren werden we ook 'stiekem' gefotografeerd.
Twee dagen hadden we met een Chinees meisje afgesproken die ook de Summerschool in Korea deed. We ontmoetten haar in Beijing. Samen met haar en haar vriend hebben we flink geshopped en de tourist uitgehangen. 'S avonds hebben we natuurlijk heel goed gegeten in een Chinees restaurant. Zoals dat hoort in Beijing hebben we de traditionele Peking-eend gegeten. Gelukkig was het erg goedkoop in China. Maar dan ook echt goedkoop! Een busrit voor 10 cent, 4-gangenmenu voor 5 euro, T-shirts voor 1,50, etc etc. Na het dure Korea hebben we om het op z뭤 Belgisch te zeggen 멶뭨 goe van genomen? Ook hebben we een dag besteed aan het beklimmen van een deel van de Chineze muur. Gelukkig hadden we een deel uitgekozen waar bijna geen touristen waren. De toch was best zwaar. Vijf uur klimmen in de brandende zon. Maar het was een super ervaring! Volgens de Chinezen ben ik nu een goede man omdat ik de muur beklommen heb! Dat geeft me toch weer een goed gevoel ;}.

We hebben zo veel dingen gedaan en ervaringen opgedaan, dat ik ze niet allemaal kan vertellen... China was gewoon een super ervaring en ik ben absoluut van plan om meer van China te gaan bekijken in de toekomst!

Vandaag ga ik rustig aan beginnen met het inpakken van mijn tas. Het zal nog een zware selctieprocedure worden na het hevige shoppen in China ;).
Morgen om 17.00 Koreaanse tijd vliegen Elen en ik naar Moskou om negen uur later in Moskou te landen. Daar zal ik waarschijnlijk de meest saaie 14 uur wachten ooit doorbrengen. Heel veel later dus vliegen we naar Schiphol waar we om 12.10 zullen landen!

Zo dat was weer de laatste update van deze reis! Waarschijnlijk ga ik jullie binnekort allemaal wel zien. Oh ja, als jullie een bruin mannetje dat op mij lijkt zien fietsen, dan ben ik het gewoon hoor :p.

Groetjes Paul

• 20 Augustus 2006 - 11:16

Ferdi:

Paul jongen, allereerst ben niet jaloers. Maar goed dagge terugkomt. Hankie pankie sjanghai ( is chinees, zingen ze voor je als je jarig bent)

• 20 Augustus 2006 - 11:29

Ellen:

Hey Paul,
    Zo te lezen heb je echt een hele leuke tijd gehad die 2 maanden in Korea en het reisje naar China. Ik wens je een goede reis terug naar Nederland!

Liefs Ellen

• 22 Augustus 2006 - 11:12

Odilia:

Heyy Paul, super om je leuke verhalen te lezen! Nu zit je waarschijnlijk weer hoog in de lucht, op weg naar huis... jammer dat het weer voorbij is..? Leuk dat je er weer bent, kunnen we binnenkort weer lekker franse wijntjes gaan drinken ;-)!
    Tot snel weer,

Liefs

• 25 Augustus 2006 - 07:04

Johan:

Hee Paul, waren de kappers te duur daar? ;-)

groeten, Johan.